tisdag 21 november 2017

Barn och ungas uppväxtvillkor



Efter att ha sett filmen skolvardag i Indien så har vi valt att jämföra skolor i Sverige med fattiga länder och hur olika livssituationer kan påverka inställningen till skolan. Genom att utgå från den fattiga delen i Varanasi, där skolan har väldigt stor betydelse för eleverna då de ser det som en chans att komma bort från arbete är inställningen och engagemanget väldigt bra. Eleverna verkar i större utsträckning än i Sverige ha en större ambition att förändra världen och ser det viktiga i en utbildning. Om vi sedan ser till hur situationen ser ut i Sverige så är inställningen och engagemanget inte lika stort, då vi tror detta kan bero på att skolan ses som ett krav och inte en möjlighet till ett bättre liv och framtid.   

I salamancadeklarationen så står det att varje barn har grundläggande rätt till undervisning och måste få en möjlighet att uppnå och bibehålla en acceptabel utbildningsnivå. I en fattig skola i Indien har varje elev rätt till undervisning men det betyder inte att varje elev har möjlighet att gå i skolan, eller att utbildningen är likvärdig över hela landet som den är i Sverige. Elever i en fattig skola i Indien har generellt inte en trygg social bakgrund medans elever i Sverige i större utsträckning har det. Men om man ser till Morgan Alling och hans självbiografi kriget är slut så är de största problemen för barn i Sverige hemförhållanden och vuxnas bristande engagemang.

Vi tycker att man kan se stora skillnader i hur man följer barnkonventionen i olika medlemsländer beroende på landets välfärd. Det står till exempel i punkt 28 i barnkonventionen att varje barn har rätt till utbildning och att grundskolan ska vara gratis, men i många fattiga länder, som faktiskt ändå skrivit på barnkonventionen, tvingas barn att börja arbeta i tidiga åldrar och förlorar på detta vis sin möjlighet till utbildning.


Har vi det för bra i Sverige och tar vi för mycket för givet?

39 kommentarer:

  1. Hej! Intressant vinkel på uppgiften :) Jag tycker att vi tar mycket för givet och har någonstans glömt bort vilket privilegium det är att ha möjligheterna som vi har. Tänker att vi har blivit för bekväma i våra kläder och har glömt bort vad som faktiskt är viktigt och värt att kämpa för!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta kanske är något som vi ska jobba med när vi blir färdiga lärare. Det är en svår uppgift att försöka ändra på inställningen men det är inte omöjligt. Tack för kommentar:)

      Radera
  2. Hej! Bra skrivet. Jag tror att det är den största orsaken till att vi har problem i skolan idag, att man inte ser skolan som en möjlighet utan som ett krav. Undersökningar visar att elverna presterar sämre idag och frågan är om det är för att inte alla förstår syftet med att gå i skolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för feedbacken :) Ja, precis, det är vår fundering också.

      Radera
  3. Hejsan!
    Bra skrivit! Jag tror också att vi glömmer bort hur bra vi har det i Sverige. För oss är det en självklarhet att skolan är för alla, oavsett tex. kön eller ekonomisk bakgrund. Jag håller också med om att skillnaderna mellan hur medlemsländerna följer artiklarna i barnkonventionen inte är bra. Det skulle vara "stränga" påföljder om man bryter det avtal man skrivit på. Naturligtvis är detta mycket svårt att följa upp och faktum är att många familjer förmodligen inte hade klarat sig ekonomiskt om inte alla i familjen arbetade, gammal som ung, vilket är tragiskt. Det är viktigt att svenska elever har kännedom om detta och därför är arbetet med värdegrunden så viktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag håller med dig. Värdegrundsuppdraget är viktigt. Jag tänker att man måste inkludera föräldrarna mer, så att tilliten för skolan växer samt tänka mindre på undersökningar och focusera mer på barnens lärande. Tack för kommentar.

      Radera
  4. Hej, jag håller med Angelica, Ingela och Cecilias åsikter. I Sverige finns det barnbidrag, och när barnen blir vuxna och inte har något jobb, då får de ersättning från socialtjänsten eller en annan myndighet. Detta är en orsak till att många barn tycker att de inte behöver kämpa så mycket för att få ett bra liv i framtiden, eftersom de får hjälp ändå. I många länder är barn medvetna att om man inte har en bra utbildning och god kunskap, då får man inget jobb, om man inte har jobb, då får man ingen inkomst. Ingen inkomst betyder dålig livskvalitet. Detta gör att barnen måste anstränga sig för att få ett bra liv i framtiden, samt skolan i många andra länder har en hög disciplin. Detta saknas i svenska skolor tycker jag. Barnkonventionen, salamancadeklarationen skollagen och läroplan ställer höga krav på läraren. Läraren måste skapa goda förutsättningar, läraren måste anpassa sig till elevernas erfarenhet, läraren måste vara uppmärksam på barnens behov, och så vidare. Men, om skolan saknar disciplin, har läraren svårt att agera och ha lust att lära ut, t.ex kallar eleverna läraren fula saker, kastar saker på läraren och eleverna gör inte vad läraren säger, bara på grund av att hen inte får vad hen vill. Därför mår många lärare dåligt och byter jobb. Jag menar inte att skolan ska backa tillbaka 30år, utan eleverna måste veta vad skolan betyder i deras framtida liv, varför de ska gå till skolan och lära sig olika saker. Barnen och eleverna och även föräldrarna måste respektera vårt jobb, dessutom måste föräldrarna tala om för sina barn hur de skulle bete sig och vad de ska göra i skolan. På så sätt kan skolan och lärare samarbeta med föräldrar för att skapa goda möjligheter för barn och elevers lärande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar! Jag håller med dig till fullo, det är verkligen viktigt att skolan får tillbaka sin roll, betydelse och respekt i det svenska samhället.

      Radera
  5. väldigt bra skrivit det fick mig att tänka en extra gång om vi har det för bra i Sverige men det tycker jag inte vi har jobbat väldigt länge för att få en fungerande skola.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det stämmer att vi har jobbat länge för att få en fungerande skola, men det brister fortfarande i många avseenden och vi har helt klart utvecklingsområden.
      Tack för kommentar.

      Radera
  6. Har vi det för bra i Sverige och tar vi för mycket för givet?
    Hejsan!
    Intressant skrivet:)
    Jag tycker inte att vi har det för bra i Sverige eller tar saker för givet. Jag undrar hur våra elever mår, egentligen? Med all stress och krav som ställs. Det är klart att vi har andra förutsättningar i Sverige jämförelse med andra länder, men kraven är det samma. Jag tänker framförallt på alla val vi hela tiden ställs inför och möjligheter. För att skolan ska bli så gynnsam för eleven som möjligt, behöver man samarbeta mer mellan hem och skola. Det ska ligga i förälderns intresse att eleven ska förstå vikten av att gå i skolan och visa hänsyn till lärare och andra elever. Sen tycker jag att vi har ett fungerande skyddsnät i Sverige, dit människor kan söka hjälp för ekonomisk bistånd och en drägligare tillvaro.
    // Anna:)

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Bra skrivet och intressant att läsa. Fick tankarna att rulla. Jag håller med om att det känns som att de i Indien har större ambition och att dom tar sånt som värdegrunden på större allvar och dom jobbar mer med den än här i Sverige. Jag tror vi tar mycket för givet här i Sverige gällande skola och utbildning eftersom det är en självklarhet för oss att gå i skolan.
    / Josefine :)

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Bra och intressant inlägg! :) Detta är något jag också tänkt på, att vi i Sverige inte verkar värdesätta våra förmåner i alla lägen och att det skapar någon slags "självklarhetsinställning" hos många. Som ni skrivit så verkar fler människor i Indien ha en bättre inställning till utbildning, de som läser till lärare i filmen verkar verkligen brinna för detta och frågor kring det. I Sverige är utbildningen som ni också skriver, något som många bara hoppar på för att det förväntas av en, inte för att man vill bli något. Mycket handlar nog säkert om att vi har det bra och denna "självklarhetsinställning" kanske ger utrymme till ifrågasättande av föräldrar och andra? Många är med och påverkar skolan och därför kan skolan formas av vad andra tycker. Detta kanske gör att skolans verksamhet är känslig för om tex. föräldrar ser ointresserat på utbildningen av sina barn och lägger allt jobb på skolan, eller å andra sidan påverkar till en negativ syn på skolan med sin ständiga misstro? Vi måste få Sverige att se på skolan med positiva ögon och förstå att den är viktig för alla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härlig kommentar Linn:) Jag håller med dig i det du säger och det känns som att vi som blivande lärare ska ta till oss av detta och försöka ändra på den inställningen och lyfta fram det fina i skolan. Inställningen har ju förändrats då den inte alltid varit såhär.

      Radera
  11. Hej,
    Vilken bra skriven text! Tankarna som kommer efter att ha läst inlägget är att, barn i länder som Indien kanske har en större längtan att komma bort från nånting, eller att skolan är en ganska neutral punk där de kan visa vad de gå för och att de är smarta oavsett bakgrund? Sen som ni skriver ska man inte glömma bort att det finns barn i Svergie som har hemska hemförhållande också, men inte visar det i skolan. Det är en viktig del i lärarens jobb att försöka att stärka upp barnen där hemmet kanske brister.
    /Mikaela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig helt där! Det kan nog vara så som du skriver att det är längtan bort som driver dom.

      Radera
  12. Otroligt intressant synvinkel. Det jag tänker på är att det även finns barn här i Sverige som lever under sämre levnadsvillkor än "normalt" men som ändå saknar motivationen till att engagera sig i skolan då dom inte tror på att dom kan bättre än sina föräldrar. Hur kan vi som lärare visa våra elever att dom genom bland annat utbildning kan ta sig så långt dom vill?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Intressant synvinkel. Jag tror att vi som blivande lärare har ett viktigt uppdrag i detta sammanhang, det är ytterst viktigt att visa alla elever att de betyder något och genom att kämpa kan de förändra. Jag tror att det är viktigt att faktiskt våga prata om vikten av utbildning i dagens samhälle och tydliggöra för dessa ungdomar att de genom en utbildning har möjlighet att få ett bättre liv och levnadsvillkor.
      Tack för kommentar.

      Radera
  13. Ni väcker många tankar och nog även frågor med ert inlägg vilket är bra. För om det skall kunna bli någon förändring behöver problem bearbetas och lyftas från fler synvinklar. Frågan är om kraven kanske behöver bli större på familjens delaktighet? Skulle det då bli mer påtagligt om tex hemförhållandena inte är bra och därmed kan stödja och hjälpa tidigt där det finns behov? Skulle fler barn få hjälp än det antal som får idag? Kan det tänkas att kvaliteten och resultaten skulle förbättras? Ni ser massa frågor och fler ändå finns att ställas. Bra inlägg.

    SvaraRadera
  14. Bra vinkling på uppgiften! :)
    Jag vet själv att jag inte gillade skolan när jag gick, men det var nog mest för grupptryck och en hel del mobbning. Att hänga på andra när dom sa att skolan var skit för att passa in...
    Men idag så förstår man hur viktig skolan är men barn måste få tycka att något är tråkigt också, så att dom uppskattar när dom väl knäcker koden till tex hur division löses.
    För visa barn ses även skolan som ett andra hem, där dom kan finna tryggheten om de är någonting hemma som är tungt. Men det kan även vara mot ett positivt håll, att dom vill vara i skolan för kompisar och att utvecklas.

    SvaraRadera
  15. Intressant inlägg. Jag resonerar, som många ovan, att vi behöver inte kämpa på samma vis idag för att leva ett drägligt liv. Utbildning är dock viktigt i Sverige, men vi kan alltid läsa vidare på komvux eller gå andra vägar in i arbetslivet och få en lön vi faktiskt kan klara oss på, även om den inte är särskilt stor. För Indiens barn, kan det då bli viktigare att skaffa sig en god utbildning eftersom låga löner i Indien innebär en otroligt lägre standard än om du skulle tjäna mer - vilket man kunde se på skolorna för fattiga. Standarden där var väldigt låg och hade ytterst få resurser. Skolan i Sverige borde kanske vara mycket mer tydlig i VARFÖR man ska gå i skolan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack för att du tog dig tiden och kika på vår blogg.
      Intressanta resonemang, jag håller med dig, vi måste vara mer tydliga med varför man ska gå i skolan. Med vi menar jag vi som blivande lärare och föräldrar.

      Radera
  16. Intressant synvinkel ni kommit fram till, kring just detta ämne! Håller med om jag upplever att i länder som har sämre ekonomiska förutsättningar exempelvis Indien, att just utbildning värdesätts mer och ambitionen hos eleverna verkar större. Enligt min uppfattning kan det vara så att elever i Sverige fokuserar mycket angående vilka betyg man får. En problematik som kan finnas i den svenska utbildningen är att det inte tillräckligt lyfts fram av just vilka anledningar dessa kunskaper man lär sig i skolan som förbereder oss till att kunna bli demokratiska medborgare.

    SvaraRadera
  17. Många frågeställningar väcks av ert inlägg :)
    Ett stort engagemang från föräldrar eller annan vårdnadshavare i barnens skolgång tror jag är väldigt viktig. Att hjälpa barnen att få en positiv syn på skolan och att det är viktigt att lära sig och att det finns ett syfte, inte bara ett tvång. Även att lärare gör dagarna i skolan intressanta och roliga för eleverna.
    Att vi har det för bra i Sverige skulle jag inte säga men många kanske har blivit bekväma och faktiskt tar för givet att viljan att gå i skolan kommer naturligt till barnet.

    SvaraRadera
  18. Riktigt bra skrivet! Kan det vara så att vi i Sverige inte uppskattar skolgången på samma sätt som de i Indien kanske gör, utan ser det mer som en självklarhet och något man måste? Precis som ni tog upp, att man kanske ser skolan som ett krav, att det kan vara en betydande del varför vi inte uppskattar det som många i andra länder gör. Många tankar väcks efter ert inlägg och man funderar på vad som egentligen är viktigt, kanske har vi blivit allt för bekväma i Sverige gällande detta?

    SvaraRadera
  19. Mycket bra skrivet!
    Jag tror eleverna idag inte ser hur bra vi har det i Sverige, jämfört med andra länder. Vi tar mycket för givet och glömmer bort de möjligheter vi har. Men är detta bra? Vissa barn har glömt bort vikten med skolan och kämpar därför inte lika mycket. Det känns som att eleverna i Indien har större ambition för lärandet.

    SvaraRadera
  20. Hej! Kändes verkligen som att ni träffade rätt om mycket i erat blogginlägg. Att ta saker för givet verkar inte gynna sig i skolans värld i längden och barnen kämpar kanske därför inte lika hårt för att lära som i andra länder. Barnen i Sverige tar kanske också lärandet för givet att "det kommer med tiden" och tar inte vara på skoltiden på samma sätt. Mycket intressant läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det kanske är så det är, att det kanske orsakar att de inte kämpar lika hårt som du skrev. Jag tror att eleverna tar lärandet för givet, tror att det är först när eleverna är vuxna och ska ut i arbetslivet som de verkligen tänker tillbaka på skoltiden och inser vad som verkligen är det viktiga med den.

      Radera
  21. Många intressanta saker ni tar upp! Generellt är vi nog väldigt bortskämda i Sverige! Vad gäller länder som Indien där skillnaderna kan vara mycket stora så är det väl så att det är gratis att gå i de statliga skolorna medan privatskolorna kan ta ut höga avgifter. I Indienfilmen sas också att de statliga skolorna inte verkade bry sig om i fall lärarna var bra eller inte. Det ger en skola med låg kvalitet till de som möjligen behöver det bäst. Salamancadeklarationen trycker ju på att barn med behov av särskilt stöd ska få det men att det görs bäst inkluderat i ordinarie undervisning. Detta delvis för att det helt enkelt blir för dyrt på andra sätt. Då får dessa barn inget stöd alls i stället.

    SvaraRadera
  22. Ni lyfter fram väldigt viktiga punkter och har med bra jämförelser!
    Vet vi att skolan är likvärdig i Sverige det står att den ska vara det men är den verkligen det? Vi tar alldeles för mycket saker och ting för givet idag och inte minst skolan och då blir det nog tyvärr så att en hel del unga i skolan faller emellan stolarna och kanske inte får det stöd de behöver och känner att det inte är någon vits med skolan medan de unga som går i skolan i Indien har ett större engegamang och verkligen brinner för skolan för de känner att den kan göra skillnad medan i Sverige har det blivit ett tvång istället för en möjlighet till bättre förutsättningar i livet.
    Jättespännande läsning!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, exakt så har vår diskussion sett ut i gruppen. Det som är så synd är att man inte riktigt har koll på hur många som faller emellan stolarna och kan därmed inte åtgärda problemen lika omgående. För enligt mig så måste något ske inom svensk skola för att eleverna inte tappar motivationen för skolan. Tack för kommentar :)

      Radera
  23. Hej!
    Tack för en intressant läsning, många intressanta infallsvinklar. Jag kan nog inte tycka att elever i Sverige har det för bra, det är nog i få skolor som det inte råder tufft klimat på många olika sätt. Vi har vår lagstiftning att falla emot men fungerar den som tänkt? Hur tänker ni kring frågan om vi har det för bra i Sverige och tycker ni att vi tar för mycket förgivet?

    SvaraRadera
  24. Intressant inlägg!Jag tror absolut att det kan vara så att vi i Sverige har det lite "för bra" och tar för mycket för givet. Barn här har inte samma drivkraft kanske att försöka förändra sitt liv, för dem har det redan såpass bra. Det är ju stor skillnad mot hur barn i fattiga områden i Indien har det. Så deras drivkraft blir större att försöka skaffa sig en bättre tillvaro, och utbildning är ju vägen till en ljusare framtid. Sedan finns det barn i Sverige också som har det riktigt dålig se bara på Morgan Alling. Men rent generellt tror jag att mycket kan ligga i det att vi har det "för bra".

    SvaraRadera
  25. Barnkonventionen är svår att jämföra från land till land trots att det är samma text. På ett sätt visar det att Sverige kommit långt samtidigt som att Sverige har andra förutsättningar att nå längre.
    Det är intressant att tänka i banorna: förutsättningar och i de tankegångarna utvärdera den resa Sverige gjort. Mycket är bra och mycket behöver arbetas mer med för att följa samhällets utveckling.

    SvaraRadera
  26. Er infallsvinkel i texten är mycket intressant. Tanken som slår mig när jag läser är att barn har rätt till utbildning men i Sverige har vi skolplikt. Jag tror att många människor idag anser att man kan skapa sig ett drägligt liv utan utbildning eftersom även enkla jobb som man kallar dem har en lön som man kan leva på. Om Sveriges system skulle varit mer som exempelvis USA:s så kanske fler hade uppskattat skolan eftersom de inte har samma skyddsnät och enkla jobb innebär att en person kan ha tre jobb för att kunna överleva. Jag tror att alla dessa skyddssystem som vi har i Sverige gör att barn och unga inte ser deras eget ansvar i sitt eget liv men samtidigt får de inte lära sig den hårda vägen. Om elever som har det jobbigt i skolan hade fått arbeta på fabrik istället så kanske de inte skulle tycka att skolan är så jobbig längre. Många barn har inget värre att jämföra med vilket gör skolan jobbig.

    SvaraRadera
  27. Er text är sjukt bra skriven, tycker om att man får sig en riktig tankeställare efter att man läst klart. Självklart är det lätt för oss som bor i Sverige att glömma bort hur bra vi har det. Vi får i jämförelse från andra länder gå i skolan gratis och allt vad det gäller. Det tar många av oss för givet, tyvärr.

    SvaraRadera
  28. Bra skrivet! Man får verkligen något att fundera över när man läser eran text. Tror att man glömmer bort hur tur man faktiskt har det i Sverige och ser skolan mer som en plikt än vad man gör i många andra länder. Det är en lyx att få gå i skolan gratis, och bara det att man slipper ta med skolmat varje dag som man i många andra länder behöver göra. Jag tänker även på att här, där jag bor, kommer en skolbuss och hämtar upp/lämnar barnen utanför deras hem på morgonen/eftermiddagen för att tryggt och säkert komma till och från skolan varje dag. Jämför man det med hur flickor i Indien behöver oroa sig över hur livsfarligt det är att gå till skolan varje dag blir man plötsligt väldigt, väldigt tacksam!

    SvaraRadera