

I läroplanen (Lgr 11, rev 2016, s.8) Kan man läsa att skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster (Lgr 11, 2016, s.8). Den här tjejen tyckte om att leka ”pojkiga” lekar och det visste läraren om och valde att uppmuntra detta.
Vad tycker ni om lärarens agerande? Kunde han göra något
annorlunda? Hur viktigt är det att lära känna sina elever?
Jag vill också påpeka att namnet på tjejen är påhittat.
Hej. Jag tycker att alla barn ska få leka det de vill leka, en kille kan tycka om att pyssla eller baka och en tjej kan tycka att bilar är roligare än dockor. Det är viktigt för läraren att lära känna sina elever för att kunna möta dem som de personligheter de är. Som sagt behöver man inte tycka på ett sätt bara för att man är tjej/kille.
SvaraRadera//Theres
Hej!
Raderahåller med dig där, jag personligen känner att det ska beblandas och det ska vara fri lek för alla, inget ska anses vara tjejigt eller pojkigt. Jag tyckte det var fascinerande hur väl läraren kände sina elever och hur snabbt hen snappade upp att den tjejen ville leka med dom sakerna. Den läraren jag var hos var väldigt effektiv och engagerad i sina elever, det var så fint att se.
Bra seriestripp! Håller med föregående talare. Alla ska få leka med vad de vill, och inte uteslutas från något för att det exempelvis anses vara en "tjej eller kill- grej".
SvaraRaderaHej,jag tycker om att du valt att gestalta det typiska könsmönstret!
SvaraRaderaSom tidigare talare nämnt så ska eleverna själva få välja helt fritt vad de vill leka och hur. Dock kommer mycket av elevernas uppfattning om vad som är pojkigt och flickigt hemifrån så de blir låsta på så sätt,för tittar man på eleverna så leker de i väldigt blandade grupper har jag upplevt. Läraren agerade helt rätt i denna situation och jag upplever att de flesta lärare idag har koll på genus och ser individen för den person den är och inte vilket kön den har.