torsdag 7 december 2017

Elevers placering i klassrummet

Innan jag kom ut på min auskultation kunde jag inte tro att just placeringen av eleverna i klassrummet kunde ha en så stor betydelse, men jag fick snabbt veta att så var fallet. I alla fall i denna klass, en årskurs 1, som jag var och observerade. Alla klasser är såklart olika och sättet att placera dem på likaså. Jag förstod rätt omgående att detta var en klass som varit ganska rörig till en början och läraren berättade att hon slitit som ett djur för att hitta en bra placering som skulle gynna alla och som gjorde det lugnt och gav den bästa arbetsron. Hon sa att detta var det som funkade bäst just nu, men det kanske det inte gör om ett tag. Eleverna hade egna bänkar som stod som i en "granformation", om man tänker sig att foten av "granen" var vid whiteboarden så var spetsen i andra änden av klassrummet. Bänkarna utgjorde "grenarna" och de var placerade med antingen 3 eller 2 bänkar intill varandra på varje "gren". Jag frågade aldrig läraren om hur hon tänkt när hon valt just denna placering utan tänkte att jag på egen hand skulle försöka se och förstå mig på hur hon resonerat.

I den här klassen fanns två pojkar, låt oss kalla dem Olle och Oskar, som jag märkte ofta var i luven på varandra och hade därför placerats i varsin ände av "granen", Oskar på en "gren" närmast whiteboarden och Olle på en "gren" i andra änden av klassrummet. Det märktes tydligt att båda dessa pojkarna hade svårigheter med både uppgifterna de fick och med att sitta stilla och koncentrera sig. Oskar var placerad ihop med en annan pojke, som jag upplevde var väldigt lugn, fokuserad och som låg lite före i sitt lärande och detta hade ett bra inflytande på Oskar. Olle var placerad ihop med två flickor som också de utstrålade ett lugn och fokus och även de låg före i lärandet. Jag följde just Olle och Oskar extra noga en av dagarna och kunde då se att de båda ofta befann sig i vad Vygotskij kallar den proximala utvecklingszonen och deras bänkkamrater, som jag förstod sen, hade placerats där av anledningen att de skulle kunna hjälpa och vara ett stöd i förståelsen och lärandet för pojkarna med svårigheter. När jag insett detta kunde jag applicera detta på resten av klassen och såg då meningen med placeringen av eleverna. På varje "gren" kunde jag se hur eleverna på ett vis kompletterade varandra och att just nu var denna placering den bästa.

I slutet av sista dagen frågade läraren mig om vad vi var ute för att observera och vad vi skulle göra med observationerna och informationen vi samlat in och jag svarade att vi ska skriva en miniuppsats om barns lärande och utgå från de olika teorierna och perspektiven och innan jag hann säga nått mer så utbrast hon. "Vygotskij! Honom kommer du definitivt få med härifrån då!"

Lämnade skolan med nya erfarenheter och större insikt, och wow vad det känns skönt att ha rätt ändå!😀
/ Liv

9 kommentarer:

  1. Jag blir nyfiken på vilken årskurs du gjorde din auskultation i? Under min auskultation i en åk3 var barnen placerade i "öar" med 4 eller 6 elever i varje grupp. Din beskrivning av Olle/Oskar stämmer in på ett barn jag la märke till men här blev situationen snarare omvänd. De barnen som satt i närheten hade alltså inte tillräckligt lugnande effekt alternativt så var detta barnet mer dominant. Istället för att lugn uppstod så upplevdes det som att de runtomkring upprepade gånger stördes i sitt lärande. Ju längre vi kommer i denna utbildning desto större respekt har jag för läraryrkets komplexitet. Att man i varje situation som uppstår i och kring en klass har så många olika aspekter att ta hänsyn till. det känns som om läraren i din text har gjort noggranna och genomtänkta val både när det gäller placeringen men också genom att låta samspelet mellan elever ha en naturlig roll i lärandeprocessen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står i början av inlägget att jag var i årskurs 1.=) Intressant synvinkel du sett det i från, det kan säkert mycket väl va åt andra hållet, och att det är något man som lärare måste känna av och va lyhörd runt. Tack för kommentar!

      Radera
    2. oj ja det ser jag nu. måste har missat det :-)

      Radera
  2. Jag märkte också att placeringen i klassrummet gjorde mycket för hur lugnt eller stökigt det var i klassrummet. Jag var i åk 6 och denna klass var lite stökig kan man säga, här satt alla i en klassisk klassrumsplacering med två och två vända mot tavlan. När alla satt på sina platser var det lugnt och de hjälptes åt men under en lektion var vi tillsammans med parallellklassen och då satte sig alla där de ville och det märktes på en del att de blev lite mer okoncentrerade.
    Jag tror att det här med att placera eleverna på ett bra sätt i klassrummet för att uppnå en bra studiemiljö för alla kommer att bli en utmaning när den dagen kommer. Innan vi lärt känna den klass vi har så tror jag att vi säkert kommer att placera eleverna på mindre bra sätt innan vi hittar den placering som passar just de individerna.

    SvaraRadera
  3. Intressant inlägg! Verkar som att läraren verkligen tänkt till vid placeringen av eleverna. Håller med föregående talare att respekten för läraryrket har blivit större, även för min del. Det är så mycket mer som krävs än att "bara" hålla i en lektion. Det krävs planering på flera olika nivåer.

    SvaraRadera
  4. Intressant inlägg, tänk vilken stor betydelse det har hur dem är placerade i klassrummet. Jag gjorde liknande observationer i den klass jag var ute i, där hade tom läraren fått ta till skärmar för två av eleverna för att skärma av ifrån varandra. I deras fall räckte det att dem såg varandra för att det skulle starta upp oro och konflikter. Men när skärmarna var på plats så satt dem i lugn och ro och kunde fokusera på sina uppgifter. Ja läraryrket är verkligen så mycket mer än att hålla lektioner och lära ut i de olika ämnena.

    SvaraRadera
  5. Spännande och intressant inlägg! Kul att du observerade fram ditt svar och inte frågade läraren om svaret. Visst är det spännande att en observation kan ge så mycket!
    I klassen jag observera var placeringar en väldigt viktig del för att lektionerna skulle kunna genomföras utan allt för många avbrott liknande din observation, något som gav mig en "ögonöppnare" över vikten i placeringar av elever.
    Jag tycker det är häftigt att perspektiven kan ses så tydligt i klassrummet, hoppas du såg flera spännande synvinklar från perspektiven! Dessa dagar gav mig många nya erfarenhet och en ny syn över lärarens roll och ansvar över alla delar som flera skrivit i kommentarerna, hoppas du hade underbara dagar i klassen! Jag fick många nya delar att ta med mig i min ryggsäck till framtiden hoppas du också fick de!

    SvaraRadera
  6. Vilken spännande placering i klassrummet, bra beskrivet så man fick en bild på en gång. Det märks hur viktig det är med planering av sitt klassrum och placering av elever. De är någonting man får prova sig fram för att se vilka individer som passar bredvid vilka. Eftersom alla har olika personligheter :)
    Kul att du inte frågade läraren innan utan kunde sen höra att du tänkt rätt, en härlig känsla :) Lycka till med uppsatsen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Ja visst märktes det tydligt att placering har stor betydelse i klassrummet! Spännande och intressant att kunna se och ta fasta på de här sakerna, efter att ha läst om alla perspektiv och teorier.=) Ja det va en härlig känsla att känna att man var nått på spåren och att det visade sig vara rätt.=) Lycka till själv och god jul!

      Radera