Under min
auskultation hade jag turen att få observera en klass med 23 kloka ettor. De
var en klass under ledning av en erfaren lärare som jobbade mycket med positiv
förstärkning som i behaviorismen, hon uppmärksammade eleverna och de fick mycket
beröm. Både för väl utfört arbete, när de deltog i gemensamma aktiviteter och
när de var tysta och hade arbetsro i klassrummet.
Ett exempel
där jag kunde se att hon ”bestraffade” eleverna genom förstärkningsprincipen
var att eleverna skulle avsluta ena dagen med en liten show som ett par elever
skulle visa för de andra i klassen. Detta var något de gjorde varje vecka och
de turades om att planera och visa för de andra. Denna eftermiddagen hade varit
stökig med mycket prat som inte hade gett med sig trots flertalet påminnelser
om att det skulle råda arbetsro. Detta resulterat i att eleverna inte hunnit
klart med det de skulle göra på lektionen. När eleverna samlades för att
avsluta dagen berättade läraren att de tyvärr inte skulle hinna med showen idag
eftersom det hade varit så pratigt på sista lektionen så den hade tagit längre
tid än planerat. Showen skulle därför skjutas upp och istället genomföras nästa
dag ifall de jobbade ordentligt så att de hann med.
Jag kunde
också se delar av det sociokulturella perspektivet och Vygotskijs teori om
proximala utvecklingszonen i lektioner då eleverna när de hade exempelvis svenska,
parades ihop 1 stark och 1 svagare och så skulle de läsa ihop. Detta gjorde de
varje vecka. De utgick ifrån samma saga och använde samma text som läraren hade
högläst ifrån dagen innan. Läraren hade sammanfattat texten och gjort olika
svåra versioner av den, för att passa elevernas olika nivåer i läsningen. De
läste texterna för varandra och de starkare eleverna hjälpte sin svagare läskompis
med uttal och svåra ord. Sedan skulle de tillsammans svara på några flervals
frågor om texten de läst, för att visa att de förstått vad den handlat om och till
sist målade de en bild om det texten handlade om.
Intressant att läsa. Kommer ihåg "Roliga timmen" som vi hade när jag gick i skolan. Några utvalda fick spexa för klassen. Intressant att man kan koppla mycket av det man ser i skolan till olika perspektiv. Den tanken fanns inte innan kursen började :-)
SvaraRaderaHärligt att se att barnen kan stötta varandra under lektionstid. tror det är viktigt att tidigt lära sig att hjälpa varandra.
Hej Maria, tack för din kommentar. Ja visst är det intressant hur man nu kan se och förstå hur olika situationer fungerar på barns lärande. /Lena
Radera