Blogginlägg- E2
När jag var ute på min auskultation så blev jag placerad i
en årskurs 1. Jag valde att titta på hur eleverna arbetade, om de var placerade
med någon baktanke kring det och om eleverna hade möjlighet att arbeta i sin
egen takt.
När jag själv gick på låg och mellanstadiet så hade jag inte
en tanke på varför man satt bredvid den man satt. Varför borden och bänkarna
var uppradade på ett visst sätt och varför man skiftade att sitta vid bord och
bänkar. Men nu har jag fått en klarare bild och kan förstå varför man vart
placerad där man vart.
I klassen där jag var
så hade varsin elev en egen bänk och de satt ihop parade två och två. Till en
början tänkte jag inte mycket på det men efter ett tag så förstod jag att det
var en tanke bakom placeringen. Eleverna var placerade på det sättet att de som
har lite svårare att koncentrera sig och tycker skolan är en utmaning har man
placerat längst fram, medan de elever som är mest självgående sitter längst
bak. Eleverna är även placerade på det sättet att den personen de sitter
bredvid mäter upp till ungefär samma kunskaps utveckling som den andre. Här
tycker jag mig se drag ifrån modellinlärningen som är en form av
observationsteori där jag ser att eleverna använder sig av sin bänk kamrat till
sorts modeller över hur de ska gå vidare i sitt egen lärande. Men eleverna ser
även upp tillvarandra, vill hjälpa till och få hjälp. Själv klart så går
läraren runt i klassrummet och hjälper till, kommer med frågor och stöttar
eleverna under deras arbete för trots att eleverna jobbar i samma takt och
sitter bredvid varandra så kan eleverna inte alltid ta hjälp utav sin
bänkkamrat då de fortfarande utvecklas själva och det kan bli fel ibland.
Något som jag tänkte på under mina tre dagrar ute på
auskultation var hur formad skolan var efter Piagets stadier och att
undervisningen verkligen var anpassat efter ålder. Enligt Piaget stadier så är
det i 6 till 12 år åldern som eleverna kommer in i det konkret operationella
stadiet, det betyder att eleverna börjar tänka mer logiskt, men man brukar säga
att det bara gäller konkreta saker. Exempelvis så ställer läraren i denna klass
en gåta varje morgon som eleverna får klura på i ca 5 minuter innan läraren
avslöjar svaret. På detta sätt så anser jag att han säter igång och utmanar
eleverna hjärna till att börja tänka och fundera. Gåtorna är även simpla och
speciellt anpassade för eleverna stadie. En gåta kan lyda ”Vad är det du har, som andra använder mer än dig?”
Svaret är ju då ens eget namn, eleverna förstår snabbt det
konkreta sambandet eftersom de kan sätta in sig själva i sammanhanget. Här lär
sig eleverna förstå grunderna i en samband och sammanhang.
Att få vara ute på auskultation och se ett klassrum från
detta perspektiv har varit mycket roligt och lärorikt. Kommer ta med mig mycket
härifrån till framtiden. //Louise
Hej Louise!
SvaraRaderaVisst känns det härligt när man ser att eleverna hjälper varandra och både ger och tar. Som du skriver ser man och förstår mer när man har fördjupat sig i de olika teorierna. Intressant uppstart med gåtor, det gör ju att som du skriver, att eleverna får en boost i att tänka och blir utmanade.
Hej Louise!
SvaraRaderaVisst känns det härligt när man ser att eleverna hjälper varandra och både ger och tar. Som du skriver ser man och förstår mer när man har fördjupat sig i de olika teorierna. Intressant uppstart med gåtor, det gör ju att som du skriver, att eleverna får en boost i att tänka och blir utmanade. Hej Louise!
Visst känns det härligt när man ser att eleverna hjälper varandra och både ger och tar. Som du skriver ser man och förstår mer när man har fördjupat sig i de olika teorierna. Intressant uppstart med gåtor, det gör ju att som du skriver, att eleverna får en boost i att tänka och blir utmanade.
Hej! Trevligt blogginlägg. Det är härligt när eleverna kan dra nytta av varandra. Där jag auskulterade satt eleverna så många som 8 runt varje bord. Det blev nästan för mycket diskussioner runt borden då de hade fler att fråga om hjälp.
SvaraRadera