lördag 13 januari 2018

Gymnastiklektion


Det är tisdag morgon och klass 2 på en liten skola på landsbygden ska börja sin dag med en gymnastiklektion. 


Tråkigt!!!! | Hej! Nu är det dags för gympa. | Åh nu börjar dom igen...Knuffas inte! | Nu måste ni lyssna så att vi kan börja!Jo men jag orkar inte sitta stilla.... | Va bråkar ni om? vill ni inte ha gympa? | Kan vi börja snart?Okej jag ska försöka sitta still. | Vi ska börja så fort ni blir tysta! | Vi måste alltid vänta på er.Okej, alla ställer sig upp så provar vi att lyssnar när vi står.Ja jättekul! | 30 min senare...... | Åh va bra att ni lyssnade, visst har vi kul? | Ja kan vi inte göra detta nästa vecka igen?

Enligt Hedlin (2006) så skiljer sig pojkar och flickors beteende i lärande situationer men även att lärarens beteende påverkar vilka "roller eleverna tar". Hon skriver också att pojkar ofta byter positioner och testar gränser (Hedlin, 2006, sid. 62).

Detta känds som en ganska vanlig situation som förekommer i skolor runt om i Sverige. Har ni sett någon liknande situation?

/Sandra

6 kommentarer:

  1. Fin stripp! Jag tror att det är mycket vanligt med situationer som denna, kanske speciellt under idrottslektioner. Något jag reflekterar över när jag ser strippen och efter att ha varit ute i skolan är att många lärare, generellt sett, håller i alldeles för långa genomgångar. Instruktionerna under en lektionen behöver bara vara korta och mycket tydliga med så få ord som möjligt.

    SvaraRadera
  2. Ja det där med långa genomgångar håller jag helt och hållet med om. Det känns som att eleverna hinner tröttna innan lektionen har börjat. Något att ta med sig inför framtiden.

    SvaraRadera
  3. Håller med er om att genomgångarna många gånger är alldeles för långa och att man då tappar elevernas intresse. På idrottslektioner är det nog vanligare att läraren omedvetet gör skillnad på pojkar och flickor. Man förväntar sig en sak av flickorna och en av pojkarna pga det inkörda könsmönstren som vi ska försöka bryta som blivande lärare.
    Tack för en fin och tankevärd seriestripp!

    SvaraRadera
  4. Håller med ovanstående om att det ofta är alldeles för långa genomgångar sen tror jag inte nödvändigtvis att flickorna lyssnar mer än pojkarna bara för att flickorna klarar av att sitta stilla. Precis som strippen visar tror jag att det är viktigt att försöka hitta något som funkar för hela gruppen- som i det här fallet att stå upp under genomgången

    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  5. Jättebra seriestripp! När jag var ute på min auskultation så hade de gympa och då var jag med om en liknade situation :) Tror det är väldigt vanligt förekommande att några elever "stökar" och inte lyssnar. Lycka till med dina framtida studier!

    SvaraRadera
  6. Fin seriestripp och snyggt gjord! Detta är vanligt förekommande på idrottslektioner. Jag tror att man vinner mycket om man som pedagog lyckas fånga dem och låta dem vara delaktiga i undervisningen i ex. fram- och bortplockning mm. Det har fungerat väl på min arbetsplats.
    Har du fått några egna tankar om hur du kan tänka dig att göra i framtiden för att inte råka ut för detta fenomenet?
    Med vänlig hälsning Lisa

    SvaraRadera