måndag 4 december 2017

Äntligen snö!



Har snön en förmåga att sammanföra eleverna till att leka mer med varandra? Jag upplevde under min auskultation att när snön kom så fick eleverna en helt annan glädje och det var som att det var färre elever som inte visste vad dom skulle göra. Det kändes som att alla lekte med alla och de var gladare barn ute på skolgården.




På baksidan av skolan så hade de en bra backe som de var många elever som åkte madrass nedför. Jag stod där och observerade en lunchrast och såg ett mönster hos eleverna som jag började fundera över. Det fanns tydliga regler för turordning så att de inte skulle krocka med varandra och så fort man hade kommit ner så skulle de gå åt sidan för att nästa skulle kunna åka. Det jag såg var att de äldre eleverna fattade detta fort medans de yngre eleverna gång på gång fick bli påminda eller till och med blev påkörda då de inte gick åt sidan. Jag började då tänka på Piaget och hans teorier. Enligt Piaget så går barn igenom olika stadier i sin kognitiva utveckling, vilket är åldersrelaterade och uppbyggda på ett sätt som gör att barns tänkande i en viss fas skiljer sig från tänkandet under en annan fas. Han menar på att stadierna kan ses som en trappa där de senare stadierna bygger på de föregående (Utvecklingspsykologi, 1995 sid 62). Min slutsats av min observation är då att de äldre eleverna kanske har utvecklat förmågan att tänka mer logiskt och vet till större grad vilka konsekvenserna kan bli av deras handlande, till skillnad från va de yngre eleverna kanske gör. Detta ger mig en större förståelse för varför barn gör som de gör och att det finns en orsak till varför vissa saker är anpassade efter ålder. 
/Sandra




15 kommentarer:

  1. Vilken härlig tid för eleverna med snö, och fantastiskt med en egen kulle! Jag har sett liknande mönster, där de äldre eleverna förstår logiken och vad som händer om de inte flyttar på sig. Jag har även observerat att de äldre eleverna fungerar som stöd och kan ofta stanna kvar nere vid kullens början för att hjälpa de yngre ur vägen snabbare och visa hur de enklast gör det.

    Härligt med snö, här försvann den lika snabbt som den kom tyvärr!

    SvaraRadera
  2. Jag kunde också se vissa mönster i elevernas åldersskillnader under min auskultation bland annat i matsalen på lunchen, där de äldre barnen stod ordentligt i kön medan de yngre behövde bli påminda om att vänta på sin tur. Till saken hör att dagens meny var hamburgare, vilket tycktes vara mycket populärt hos eleverna!

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att se barnens glädje i snön! Man kan även se det ur det behavioristiska perspektivet att de elever som blir påkörda borde lära sig att om de står kvar så blir de påkörda men frågan är hur många gånger det krävs innan de lär sig eller om det är som du skriver att de inte är på rätt stadium för att koppla ihop händelserna. Mycket intressant observation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis! Det finns många synvinklar att se detta ifrån. Mycket intressant när man väl börjar titta på de.

      Radera
  4. Jag kan inte annat än att hålla med! När snön fallit ner har barnen betydligt större anledning till att leka och ha roligt tillsammans! Och de allra flesta kan vara med, när det gäller fotboll och andra idrotter kan man kanske se en tydligare könsuppdelning. Men som du skriver gäller det att ha koll på de lite mindre barnen då de är mer i ett "lekstadie" än de äldre och kan inte föutspå konsekvensera lika lätt då de är så inne i leken. Ser ut som du hade en bra och "kall" askultation!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men eller hur. Synd att snön inte fick ligga kvar bara. Ja det känns som att det är fler än jag som har upplevt samma situation. Min auskultation var mycket bra och givande, hoppas din var lika så:)

      Radera
  5. Kul med snön och att se eleverna i deras aktiviteter. Samma var det på min auskultation. Det kom massa snö och alla var så glada att få leka i snön och kunna åka pulka. Där hade de också ett typ av kö system där alla fick vänta på sin tur och man kunde se att de yngre, som kanske också var lite mer ivriga att få åka, hade lite svårt att vänta på sin tur och det blev en och en annan krock då tyvärr. Intressant observation.

    SvaraRadera
  6. Riktigt roligt att läsa! Intressant ihopkoppling med Piaget och hans bahavioristiska slutsatser kopplat till en lek i snön.

    SvaraRadera
  7. Väldigt fint inlägg och du verkar ha haft en rolig auskultation. intressanta kopplingar du gör och hur barn förhåller sig till varandra med en sån situation som att köa efter varandra i backen. Vi hade inte så mycket snö och fint under mina dagar så de blev inte så mycket pulka-åkande eller liknande tyvärr.

    SvaraRadera
  8. Härligt med snö! Det är någonting vi inte ser så ofta i Skåne. Kul att du kopplade Piaget och hans teorier till lek och pulkaåkning i snön. Bra skrivit!

    SvaraRadera
  9. Låter som Du haft en underbar auskultation, extra trevligt att se att man börjar få nytta av det vi läser och att kunna se kopplingar mellan elevernas olika aktiviter och de olika teorierna.. Lycka till i fortsättningen.

    SvaraRadera
  10. Först, vad härligt med snö! Här i Mariestad känns det som om den aldrig har tänkt att komma.. Sedan, spännande sammankoppling med Piagets teorier och forskning. Jag håller med i din slutsats om att de äldre vid denna punkt redan har utvecklat förmågan att tänka logiskt. Bra skrivit och lycka till framöver!

    SvaraRadera
  11. Vilken bra text! Jag gjorde en reflektion över din fråga, om snön har en förmåga att sammanföra eleverna att leka mer med varandra. Det tror jag absolut att den har. Jag tror att händer det något nytt för eleverna, så som det gör när snön kommer, så kan "spelreglerna" ändras ute på skolgården och det gör att eleverna sammanförs.

    När jag var ute och vickade på en skola, hade den skolan tagit bort alla bollar ute på rasterna under två veckor. Detta ledde också till att barnen samarbetade mer, lekte med andra på ett helt annat sätt och hjälpte varandra över åldersgränserna. Alla fick vara med på ett nytt sätt än innan. "Spelreglerna" ute på rasten ändrades och sammanförde eleverna. När eleverna hade haft tillbaka sina bollar ett tag på rasterna, var det många som frågade om lärarna inte kunde ta tillbaka dom igen. "Vi lekte så många roliga lekar tillsammans", var det många elever som sa. Till och med elever som alltid annars använde en boll på rasterna. Man kanske ska ändra "spelreglerna" för eleverna ibland, så att de får hitta på andra saker att göra? Att dom inte hamnar i ett mönster, snön är ju en naturlig sak som händer och som du såg sammanförde många elever på ett bra sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket intressant de som händer när du vickade. Kanske något som skulle provas på fler ställen. Det finns så många sätt att få eleverna att leka med andra elever än va de brukar men detta verkade vara ett effektivt sätt. Tack för en genomtänkta kommentaren:)

      Radera